Met Eigen Wijsheid Samen Ondernemen

KOM UIT JE DOOS!

campagne 'Unbox jezelf' voor jongeren met mentale problemen

Het aantal jongeren met mentale problemen neemt heel snel toe. Het punt is dat bij jongeren/studenten te lang niet is gedacht aan zaken zoals depressie en angst. Verschillende gemeentes, onderwijsinstellingen en organisaties zijn acties en campagnes gestart om de bespreekbaarheid van geestelijke gezondheid te vergroten. Dicht bij huis heeft de Gemeente Utrecht bijvoorbeeld recent de campagnes Unbox jezelf en Unbox een ander gelanceerd.

Campagnebeeld Unbox jezelf

Mentale gezondheid

Power by Peers heeft al jaren extra aandacht voor mentale problemen. We staan vaak op evenementen die ermee te maken hebben, we hebben ervaringsdeskundigen die er van alles over kunnen vertellen, we hebben een Mental Support Team in Kanaleneiland en we hebben een pool met trainers voor de cursus (Y)MHFA, (Youth) Mental Health First Aid. MHFA is EHBO, maar dan voor mentale problemen. Er zit nog een mooi nieuw project in de pijplijn, maar daarover vertellen we jullie later alles.

Wat hebben Unbox jezelf en Power by Peers nu gemeen? Marik Eijgenstein.
Marik werkt naast zijn studie als zzp’er bij Power by Peers. Hij is al geruime tijd actief in de studentenwereld en dan met name op het gebied van mentale gezondheid. (Lees meer achter de groene knoppen). Daarvoor heeft hij onder andere inspiratie opgedaan bij een cursus YMHFA die hij volgde omdat zijn studentenvakbond Vidius die aanbood aan haar leden.

Jezelf unboxen betekent dat je je kwetsbare kant laat zien

Marik, je bent een van de studenten die inhoudelijk met de gemeente meedacht over de Unbox-campagne. Hoe ging dat?
“We hebben zijn al heel vroeg bij het project betrokken. We mochten meedenken over wat bijvoorbeeld de boodschap moest worden. We hebben ook meegekeken naar de kandidaat-reclamebureaus die ermee aan de slag zouden kunnen gaan. Heel mooi om te zien.
Het was sowieso al heel tof dat de gemeente ons erbij betrok en niet een campagne óver ons in plaats van mét ons wilde bedenken. Uiteindelijk kwam Buro O2 Communicatie als winnaar uit de bus. Zij hebben een hele mooie campagne bedacht. Het beeld dat zij inzetten is gelijk duidelijk en spreekt jongeren echt aan. We zijn er echt trots op.”

Niet iedereen snapt hem misschien gelijk. Waar komt het beeld met die doos en het unboxen vandaan?
“Unboxen komt uit de vele video’s die je op social media kunt vinden waarin vloggers een doos met bestelde spullen voor de camera uitpakken. Van het opensnijden tot het laten van elk onderdeeltje dat er in de doos zit. Unboxen is dus ‘uit de doos halen’, de inhoud laten zien. Heel veel jongeren kijken naar dat soort filmpjes. Als je dat concept omdenkt naar mensen, dan betekent ‘jezelf unboxen’ dat je je kwetsbare kant laat zien. Niet de alleen je buitenkant, maar ook wat je voelt, wat je bezighoudt. Stel dat je mentale problemen hebt, zoals bijvoorbeeld een depressie, of angst, dan maak je die daarmee bespreekbaar.
En iedereen heeft een doos, hè, niet alleen jongeren, maar dat is waar het in deze campagne even over gaat. Je hebt allemaal een soort masker, de een wat meer dan de ander, maar het is helemaal niet raar om het te hebben. Het is voor een deel ook je bescherming.

Er heerst nog best een groot taboe op mentale problemen, zeker bij jongeren

Maar die bescherming kan ook tegen je gaan werken…
Marik: “Ja, als je zelf maar in die doos blijft zitten en in je eentje blijft worstelen met je problemen, kom je er niet uit. Als je die doos een beetje opent, kun je erover praten. Alleen al praten haalt vaak veel druk van de ketel. Als je daar op tijd mee begint, heb je vaak niet eens professionele hulp nodig. Als iedereen dus een beetje meer van de inhoud laat zien, kunnen we elkaar op weg of uit de put helpen.

Er heerst nog best een groot taboe op mentale problemen, zeker bij jongeren. Het beeld is vaak die dat toch maar een beetje aanrommelen en feesten. Met de prestatiedruk die er nu is, en na de ervaringen met corona, is dat echt er totaal niet meer de realiteit. Dat taboe eraf halen is al een grote stap op weg naar herstel.”

Campagnebeeld Unbox een ander

Zeker, maar het kan ook een hoge drempel zijn. Je maakt jezelf toch kwetsbaar, ook al is het voor een goed doel. De omgeving kan ook helpen bij het unboxen, hè.”
Marik: “Ja, zeker! De Unbox-campagne heeft ook een deel voor de omgeving: Unbox een ander. Als jij bij iemand anders merkt dat het mentaal niet helemaal goed gaat, dan kun je door het gesprek aan te gaan iemand heel goed helpen. Als iemand het lastig vindt om over gevoelens te praten – wat trouwens heel logisch is – dan helpt het natuurlijk als je al een beginnetje maakt door oprecht te vragen hoe het met diegene gaat. De drempel wordt dan een stuk lager. De campagne roept dus ook echt op om de mensen in je omgeving goed te observeren en te praten over wat je ziet en waar je je zorgen over maakt.”

Je bent sterk! Als je erover praat, word je alleen maar nog sterker

De campagne heeft voor jou nog wel een extra bijzonder tintje.
Marik: “Ja, ze zochten bij de gemeente nog iemand die een van de gezichten wilde zijn van de campagne en dus in een video wilde. Na wat aarzeling heb ik gezegd dat ik wel wilde meedoen. Ik vind het zelf ook best herkenbaar; ik heb ook een soort doos. Ik zorg er namelijk voor dat ik aan de buitenkant heel zeker lijk om zo mijn onzekerheid ‘op te vullen’. Toch praat ik wel gemakkelijk over mijn gevoelens. Daardoor sta ik in mijn kracht.
V
oor een camera mijn verhaal doen, vond ik spannend, maar gezond spannend. Wat onzeker zijn is dan heel logisch. Ik zit meestal aan de organisatiekant en nu moest ik ineens voor de campagnecamera gaan vertellen over mijn kwetsbare kant, mijn doos openmaken dus… Ik kan door het te doen veel andere jongeren helpen en motiveren om het ook te doen, dat vind ik het belangrijkst. En uiteindelijk was het heel tof.

Weet je, als naaste, vriend of vriendin, partner, of familie heb je misschien niet eens de gaten hoe sterk jij kan zijn voor de ander. Hoe ‘eenvoudig’ je iemand kan helpen. En dat geldt ook als jij degene bent die mentale problemen ervaart. Je bent sterk! Als je erover praat word je alleen maar nog sterker. Open met die doos! In jouw tempo.”

De campagnevideo met Marik. Ga vooral ook naar de campagnesite voor de andere filmpjes.

MEER WETEN?

Achter de groene knoppen vind je links naar meer informatie

DELEN?

Wil je zelf de campagne delen? Volg de link onder de eerste knop hierboven. Die gaat naar de campagne op de site van Gemeente Utrecht. Je vindt daar ook een hele set aan materiaal dat je kunt gebruiken. Sharing is caring!

Interview: Ineke Buijs

DEEL DIT OP

Stel je vraag ->
Kunnen we je helpen?
Je zoekt contact met Power by Peers. We reageren zo snel mogelijk op je bericht.

Let op: Als je de chat start, weten we wat jouw telefoonnummer is. Wij zullen je echter nooit ongevraagd berichten sturen en je nummer nergens opslaan zonder jouw toestemming.