VAKANTIE?

EVEN AAN DE OPLADER

Afspraken maken wordt steeds lastiger, want ‘nee, dan ben ik met vakantie’. Vaak volgt na deze mededeling een gesprekje over waarheen dan, hoe lang en hoe, etc. Hartstikke leuk, want zelfs door de verhalen van anderen raak je al in vakantiestemming…

Nog even als een razende van alles afronden ‘voor de vakantie’. Je kent het wel, zeker als je als zzp’er op die golven meedeint. Lekker hoor, nog even meters maken en dan russsst. Althans, als je nog niet zo lang onderneemt, of gewoon niet voor een ontelbaar aantal uren in de week, als je (nog) niet kan overzien of jouw omzet de komende tijd stabiel blijft, durf je dan vakantie te nemen?

Keuze?

Soms hoef je er ook niet over na te denken en is de keuze niet aan jou. Als jouw klant(en) de in de zomer de deur achter zich dichttrekt/-trekken en je niets op de achtergrond kunt doen, heb je dáár in elk geval geen inkomsten van. Maar wel de kans om eens rond te kijken of er nog iets te leren is, of of je nog ergens een klein klusje kunt regelen. En anders toch gewoon lekker te relaxen. Want van stressen is nog nooit iemand rijk geworden 😊

Spookbeelden

En nog iets anders: als jij gewoon lekker in het naseizoen vakantie wilt nemen, durf jij dat dan? Voel je je zeker genoeg om tegen jouw klanten te zeggen: ik ben in oktober even 2 (of doe eens gek 3) weken niet beschikbaar. Ruim om tijd, maar toch. Durf je dat aan? Krijg je dan last van spookbeelden in de trant van: straks nemen ze een invaller en bevalt die beter dan ik. Of straks blijk ik tegen die tijd ineens sowieso amper opdrachten te hebben en heb ik het geld hard nodig om het hoofd boven water te houden. Of wat als je je superverantwoordelijk voelt en je gewoon je klanten niet in de steek wilt laten en alles zelf laten uitzoeken? Of als je nachtmerries krijgt van een rij mensen voor de gesloten deur van jouw praktijk, je winkel of je kinderopvang.

Vertrouwen en overleg

Als je nooit vakantie neemt, en dan ook ĂŠcht vakantie, dan brandt je kaarsje extra hard op. Dan ben je straks misschien veel langer uit de running dan die vakantieperiode. Begin gewoon bijtijds met je klanten te overleggen. Met door te spreken wat er zou kunnen liggen en wat je misschien al kunt doen in de periode dat het van hun kant wat rustiger is. Spreek gewoon uit wat je zorgen zijn. Zo weten ze in ieder geval dat je niet zomaar alles uit je handen laat vallen. Dat zorgt voor vertrouwen. Speaking of which: vertrouw erop dat het kan. Dat je even alles stil kunt zetten en dat je daarna weer verder kan met de passie en het hart dat je altijd al had voor de zaak. Voor jouw zaak en die van je klanten.

Even opladen

Ook als ondernemer mag je soms aan even aan de oplader. Heb je het soort werk waarbij dat niet kan? Probeer het dan in kleine ‘porties’. Je weet zelf prima wat in jouw bedrijf de mogelijkheden zijn. Dat je als ondernemer nooit vakantie hebt (of op zijn minst die wens niet zou moeten hebben), is een veelgehoorde uitspraak. Of dat echt is zo is, is ook aan jou. En aan het soort bedrijf dat je runt. En of je zelf weer personeel in dienst hebt. Etc, etc. Wat je ook gaat doen: heb een prachtige zomer. Relaxend. Of werkend. Of relaxt werkend. Als je maar niet vergeet om af en toe even op te laden. Dan zien we je na de zomer graag weer fris en fruitig terug.

Ineke Buijs

Deel dit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *