In de schijnwerper: SASKIA VAN KAMPEN

Ik wil dat een deel van mijn omzet teruggaat naar de gemeenschap 

 
Een creatief en ondernemend twijfelaar die niet zichtbaar wil zijn en toch wel. Die niet acquireert en toch klanten krijgt. Die investeert maar daar geen geld in steekt. En die dan in het stramien van een interview proberen te duwen. Ik geef het je te doen… Aan jou als lezer de vraag of het is gelukt. 
 

Wat voor bedrijf heb je?
“Een creatief bedrijf. Dat is nog weleens lastig uitleggen, omdat ik van alles kan doen binnen mijn onderneming en ik juist niet graag in kaders denk. Ik ben deelnemer aan de Power Academie vanuit een PTO-traject. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je een business model canvas hebben. Daarna ga je dan zoeken naar opdrachten en opdrachtgevers. Bij mij verliep het eigenlijk andersom. Ik had al opdrachten en moest daarbij een businessplan schrijven. Daardoor moest ik alsnog dingen gaan kaderen.”

Voor een creatieve denker lastig, natuurlijk. Laat ik het dan zo vragen: wat voor opdrachten krijg je?
“Ik heb grofweg twee onderdelen binnen mijn bedrijf. Ik ben aan de ene kant transformationeel coach. Ik ga met mijn klant het gesprek aan en stel vragen. Wat leeft er in jouw/de wereld? Wat zegt jouw intuïtie? Hoe kom je bij je droom, zowel zakelijk als privé? Maar ook: Hoe kun jij de wereld redden? Wat is het kleine maar essentiële stapje dat jij kunt zetten? Ik stel die vragen aan individuele klanten, maar ook aan bedrijven. Daarmee begeef ik me in de wereld van het sociaal ondernemerschap, maar ook van het sociaal en geëngageerd nadenken in het dagelijks leven. Vorig jaar was ik bijvoorbeeld jongerencoach/-co-facilitator bij een traject dat twee keer tien weken duurde. Daarnaast hield ik ruimte over voor andere dingen.

Zoals de andere helft van je bedrijf?
“Ja. In die tijd ben ik bezig met poëzie-opdrachten. Ik word dan uitgenodigd om op te treden als spoken word artist. Ik draag dan mijn gedichten voor aan publiek. Die gedichten gaan altijd over wat ik zie dat er in de wereld gebeurt en hoe ik daarover denk. Wat dat betreft passen de twee onderdelen van mijn onderneming prima bij elkaar.”

"Doe iets gratis, deel iets met anderen zonder dat je er 1 op 1 iets voor terugkrijgt"

Dat klinkt heel interessant en gedreven. Hoe kom je aan je opdrachten in zo’n specifieke niche?
“Meestal is het een soort sneeuwbaleffect. Ik zat bijvoorbeeld een tijdje terug in een Nederlandse subgroep bij een internationaal traject, Gaia. Ook daar ging het over wat je kunt bijdragen aan de wereld. Ik heb een verslag gemaakt in dichtvorm. Daar kreeg ik heel enthousiaste reacties op. Via via komen er regelmatig vragen uit dat soort activiteiten. En zo gaat het eigenlijk altijd. Ik heb nog niet actief hoeven acquireren, opdrachten ontstaan eigenlijk vanzelf. Optreden betekent exposure. Mensen zien en horen je, en denken: Ja! Die moeten we hebben! En dat wil ik mijn mede-ondernemers ook best meegeven. Zie niet alles als een monetaire kans. Laat je zien op voor jou interessante plekken, doe iets gratis, deel iets met anderen zonder dat je er 1 op 1 iets voor terugkrijgt. Dat is een investering die zich heel vaak prima uitbetaalt.” 

Dat is een mooie tip. En op die zichtbaarheid komen we zo nog even terug… Maar hoe zorg jij eigenlijk dat ook jouw onderneming sociaal is?
“Ik vind het inderdaad heel erg belangrijk dat ik niet alleen individuen en bedrijven inspireer met wat ze kunnen doen, maar dat ik ook zelf bijdraag. Ik wil dan ook dat een deel van mijn omzet teruggaat naar de gemeenschap. Dat kan pas echt als ik uit de bijstand kan, maar dan hou ik echt mijn belofte. Ik had bijvoorbeeld een t-shirt launch waarbij 6 tot 10% van de winst naar een maatschappelijke organisatie of goed doel ging. Ik drukte de t-shirts in Engeland, maar de Brexit gooide roet in het eten. 

Ik droom er ook van om een eigen coachingsprogramma op te zetten waarin ruimte is gereserveerd voor mensen met weinig budget. Ik weet uit eigen ervaring hoe jammer het is als je allerlei opleidings- of trainingskansen niet kan grijpen omdat je er het geld niet voor hebt. Als er meer betaalbare plekken zijn, of als de prijs inkomensafhankelijk is, krijgen meer mensen een eerlijke kans om zich te ontwikkelen.”

Wie zijn eigenlijk jouw klanten?
“Dan kom ik weer met een heel breed antwoord, haha! Jongeren spreken mij erg aan, en andersom ook. Ik word vaak jonger ingeschat dan ik ben, dat helpt natuurlijk. Maar ik voel ook nog steeds echt verbonden met hoe jongeren denken. Verder sta ik open voor iedereen van 18 tot 98, maar vooral voor sociale veranderaars, filosofen, creatieven. Als ze mijn woorden willen horen, ben ik er. Zelfs bij Power by Peers zelf. Zo halverwege mijn eigen PTO-traject kon ik ineens zelf trajectbegeleider worden bij de Power Academie. Een superkans. Dat kan je als je deelneemt dus ook gebeuren, dat je iets mag bijdragen op plekken waar je het niet verwacht.”

Wat is jouw uiteindelijke droom? 
“Mijn onderneming is niet mijn droom op zich. Het is meer het vehikel waarmee ik die droom wil bereiken. En die droom bestaat ook weer uit twee delen. Het belangrijkste vind ik de impact die ik heb, in welke vorm dan ook en vanuit welk systeem dan ook. De wereld beter gemaakt hebben, al is het maar een klein beetje, dat is mijn inhoudelijke droom. Ik wil mensen kunnen helpen. Ik geloof dat als iedereen zijn of haar hart kan volgen, er minder conflicten en frustratie zouden zijn. En ja, daarnaast droom ik ook van een huis aan zee, met veel kleur en een oase aan planten.

“Leven - en zeker ook ondernemen -
is je aanpassen aan je omstandigheden"

En tot die tijd?
“Is het vooral snel blijven reageren op wat er gebeurt. Niet vast komen zitten in denkpatronen of systemen. Als zelfstandig ondernemer heb je de kans om zelf je strategie uit te stippelen. Dat is een groot voordeel, want je zit zelf achter het stuur naar je doel toe. Vertrouw op je intuïtie en blijf onderweg vooral ook zijwegen inslaan. Durf het antwoord of de hele route niet te weten voordat je vertrekt; ondernemen is vooral ook al doende leren en ontdekken.”

Dat lijkt me een mooie afsluiter. Maar nog even terug naar die zichtbaarheid. Waar kunnen mensen informatie over je vinden?
“Kijk niet op saskiavankampen.com, maar mail me vooral, of volg me op Instagram. Ik deel liever een kop koffie dan een website, haha!”

Saskia van Kampen PlotscastLIVE
Saskia bij Plotscast LIVE. Foto's: @merel.hrkmns

Deel dit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.