Als nieuwe ondernemer voel ik me een jager. Ik zie dagelijks kansen, nieuwe markten, ideeën waar ik mezelf mee beter in de markt kan zetten, connecties die ik kan inzetten, en elk nieuw persoon dat ik tegenkom is een potentiële klant. Dat getuigt van ondernemersdrift en inzettingsvermogen, maar kan ook tegen me werken. Waar het mij aan ontbreekt is het instinct om te zien welke kansen haalbaar zijn, en welke niet.
Ondernemersinstinct
Hoe kan ik beter inschatten welke kansen wel en niet rendabel zijn voor mij en mijn bedrijf? Waar gaat veel tijd in zitten, van welke opdrachten leer ik voor de toekomst, en hoe beslis ik waar ik mijn tijd in steek? In andere woorden: waar wil ik mijn ondernemersinstinct op trainen?
Voor mij is de oplossing een checklist maken. Die lijst bestaat uit vereisten en andere dingen waar ik op moet letten. Door die af te gaan, voorkom ik dat mijn enthousiasme met me aan de haal gaat. Die tomeloze energie kan ik immers het beste inzetten voor zaken waar ik door vooruit ga.
De checklist
Op mijn checklist staat onder andere: is mijn contactpersoon bevoegd om een contract of offerte te ondertekenen? Bezit deze opdrachtgever de liquiditeit om mij, als puntje bij paaltje komt, te betalen? En ook niet onbelangrijk, blijf ik in balans? Om mijn werk goed te kunnen doen heb ik een combinatie nodig tussen leuk werk, nieuwe vaardigheden leren en kennis opdoen, en geld verdienen.
Zonder duidelijkheid is het lastig plannen smeden. Zo wil ik dan ook dat opdrachten helder geformuleerd zijn en bijdragen aan het plan voor waar ik over vijf jaar wil zijn: een kantoor aan huis, opdrachten gericht op teksten schrijven in het sociaal domein, en een stem zijn voor diegenen die dat zelf niet kunnen.
Die lijst zal er voor iedereen anders uit zien. Wat vind jij belangrijk in je opdrachten? Heb jij een checklist, en wat staat er zoal op? We horen graag hoe jij hiermee omgaat, wil je hieronder reageren?