BLUNDER? LEERMOMENT!

Ik kan je echt aanraden om het een keer te doen; een willekeurige ondernemer eens vragen welke blunder zij/hij maakte. Gelukkig schiet vrijwel iedere ondernemer dan in de lach en volgen de verhalen vanzelf. Ervaringen delen is tenslotte altijd leuk, zeker als het over je eigen bedrijf gaat…

Dat hij niet werd betaald, zag hij als voorinvestering

Ondernemer met een kater
Vorige week sprak ik een jonge, gedreven ondernemer. Hij heeft een passie voor wat hij wil – de wereld veranderen – en gaat daarvoor. Zo investeerde hij twee jaar van zijn kostbare tijd in een groot project. Dat hij niet werd betaald, zag hij als voorinvestering. Daarna zou er zeker enkele jaren leuk werk uit krijgen. Het was voor mij een heel herkenbare keuze. 

De persoon met wie de ondernemer de constructie afsprak, ging met pensioen. Wie de nieuwe verantwoordelijke was, was niet helder. Voor de ondernemer brokkelde daardoor het vertrouwen in de toekomst af. De nieuwe verantwoordelijke schoof alles op de lange baan en vroeg meerdere malen om geduld. Uiteindelijk was het enige resultaat dat de ondernemer aan het lijntje werd gehouden. Die voelde dat hij moest stoppen. Twee jaar tijd had hij geïnvesteerd. Voor niets! De kater was groot.

Leermoment
Was dit nu een blunder of een leermoment?  Hij koos voor dat laatste. Hij heeft er bijvoorbeeld van geleerd dat hij beter naar zijn onderbuikgevoel moet luisteren en erop moet vertrouwen dat dat gevoel niet liegt. Hij verzekerde mij dan ook dat hij dit soort situaties eerder zal signaleren en andere beslissingen zal nemen. We spraken af dat hij mij bij twijfel mag bellen; we steunen we elkaar tenslotte.

‘Business as usual’, dachten we. En toen werd de factuur niet betaald ...

Ik beken
Ik beken: ook ik heb een blunderlijstje. Ik zal er een met jullie delen die ook best ‘duur’ was. We hadden een keer heel enthousiast een traject gestart met de cliëntenraad van een grote organisatie. Offerte uitgebracht, werksessies verricht, factuur gestuurd. ‘Business as usual’, dachten we. En toen werd de factuur niet betaald … Deze cliëntenraad bleek helemaal geen eigen budget te hebben en had de directeur van de organisatie niet eens om toestemming gevraagd. Het geld hebben we nooit gezien. 

Mijn leermoment: altijd vragen wie er tekenbevoegd is. Met wie doe ik zaken? Wie betaalt de rekening? Is dat echt goed geregeld?

Delen = leren
Als ondernemers leren we graag van elkaar. Heb jij blunders met leermomenten die je zou willen delen? Dat mag hier, maar ook live. Elke vrijdag hebben we een meet & greet voor ondernemers. Meer informatie? Stuur een appje naar Beatrijs Wind (06 26 22 8392). Weet je al zeker dat je wilt komen? Meld je toch even aan, want vol=vol! 

Mieke van Dommelen

Deel dit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.