Met Eigen Wijsheid Samen Ondernemen

KAFKA EN GODOT OP 2 HOOG

EEN GEVECHT MET 'SLIMME' SYSTEMEN

Automatisering, digitalisering, slimme applicaties, gekoppelde systemen, superhandig!
Vaak wel, maar soms…

Mijn onderneming en ik wonen samen in een appartementje aan de rand van het centrum. We hebben een leuk stads uitzicht, compleet met links de Dom in beeld. Ik fotografeer ook al jaren vanuit de slaapkamer op het zuiden prachtige luchtpanorama’s. Ik heb namelijk een wijds uitzicht over de huizen aan de achterkant. Eroverheen ja, want ik woon op 2 hoog.

Het is precies dat 2 hoog dat steeds vaker zorgt voor Kafkaëske situaties. Want heel veel systemen blijken niet te kunnen omgaan met een huisnummer met toevoeging. Dat is behoorlijk vervelend voor een argeloze burger. Zo heb ik jarenlang de post van de bank op nummer 7 bezorgd gekregen, waarna mijn stokoude buurvrouw die enveloppe maar weer bij mij in de bus gooide. De bank? Ja. Talloze keren over gebeld. Ja hoor, in het systeem staat 2 hoog, maar kennelijk neemt het deel dat de adressering doet het niet over.

Hoe schrijf je 2 hoog dan?
Och, dat is ook zoiets. Dat hangt dus af van met wie je belt. Voorbeeldje.
“Mag ik uw adres noteren?”
“Ja hoor, dat is Kafkalaan zeuven twee.”
“72 dus. Genoteerd.”
“Nee, 7 Romeinse twee” (7-II is het echt echt echt officieel, dus daar begin ik mee)
“Romeinse twee? Dat kan toch niet op mijn toetsenbord?”
“Ik doe dan 7 streepje 2 x hoofdletter i”
“Een streepje pakt ie niet.”
“Dan doet u 7 spatie 2 x hoofdletter i”
“Nee er kan geen spatie in staan”
“U heeft geen vakje voor een toevoeging? Dan zet hij er zelf wel iets tussen.”
“Nee er is geen vakje”
“Eh en 7 spatie 2 kan dus ook niet. Of 7 2 hoog uitgeschreven.”
“Nee. Is die toevoeging echt nodig?”
“Ja! Anders komt het bij mijn nieuwe benedenbuurman terecht en die is vaak niet thuis. En bovendien kan het toch niet zo zijn dat privacygevoelige informatie bij de buren bezorgd moet worden omdat mijn huisnummer niet in het systeem past?”
“Eh nee… “

En dit met kleine variaties minimaal 1 x per 2 weken. Gekmakend. En ik zal toch niet de enige zijn met een huisnummer met toevoeging? Hebben die allemaal anderen ook deze bron van ergernis? Want behalve dat je post regelmatig bij de kapper terechtkomt, omdat afzenders 7 2 noteren en de postbode 72 leest, beginnen er nu koppelingen te haperen. Het verhaal over het huisnummer kan nog minimaal 4 pagina’s langer (ik woon al dik 30 jaar op dit nummer), maar ik neem je even mee naar de afgelopen maanden.

Afijn. Driekwart jaar geleden besloot ik om mijn onderneming nu eens echt stevig in de steigers te zetten en over te gaan op een boekhoudpakket. Hartstikke handig: op 1 plek je inkomsten en uitgaven bijhouden, facturen versturen en inboeken, btw-overzichten maken en tijdschrijven. En… zo, hops, met één druk op de knop (kwartaal)aangifte doen.

Je voelt hem al aankomen: niet dus. Alle typen verificatie die je nodig hebt werkten als een tierelier, maar toen kwam de laatste hobbel: het verifiëren van het btw-nummer.
Het is eigenlijk niet meer na te vertellen wat ik allemaal heb moeten doen om het nu nog steeds niet in orde te hebben, maar waar het op neerkomt is dit: het boekhoudsysteem moet zeker weten dat het juiste bedrijf is gekoppeld aan de gegevens bij de Belastingdienst. Dat is heel logisch, maar kijk even hiernaar.

Als ik nu vanuit het boekhoudsysteem aangifte wil doen, krijg ik de melding dat dat niet kan, omdat de gegevens niet matchen. Ik kan als mens zien dat dit hetzelfde adres is, maar een systeem kan dat dus niet. Ga dit maar even ontwarren. Om deze column inderdaad geen 18 pagina’s lang te maken volgt weer een samenvatting. In werkelijkheid was deze weg een stuk langer.

KvK: Ja hoor, we hebben het aangepast. Ik wacht op de bevestiging per post.
Post: het is aangepast.
Boekhoudsysteem: we proberen het nog een keer. Helaas. Advies: bel de Belastingdienst, want het staat waarschijnlijk verkeerd in VIES.
Belastingdienst: Nee daar kunnen wij niets mee, dan moet u zijn bij Mijn Overheid.
Mijn Overheid: Nee dat soort dingen kunt u hier niet aanpassen.
Belastingdienst: Waarom gebruikt u die voorloopnullen dan? Dat is ook verwarrend.
Ik: nee die gebruikt ú.
Belastingdienst: Aha. Dan zou ik de KvK bellen.
Belt KvK nog een keer.
KvK: meer dan we hebben gedaan kunnen we niet doen. Wij gebruiken geen voorloopnullen, dus we kunnen het niet gelijktrekken met de Belastingdienst.
Boekhoudsysteem: ja dat is dan vervelend, dan kunt u niet via het systeem aangifte doen. Het ligt aan de KvK of de Belastingdienst maar niet aan ons.
Belastingdienst: die voorloopnullen komen van de gemeente, die moet u daar laten veranderen
Gemeente: nee hoor, die kunt u niet veranderen. En voorloopnullen tellen niet mee in een slim systeem.
Ik: zwijg in alle talen en bijt mijn tong af.

Ik: bel nog een keer iedereen langs.
Boekhoudsysteem: OK, we gaan kijken of we een andere koppeling kunnen leggen met de KvK.
Ik: wacht.
Boekhoudsysteem: Vraag bij de KvK een nieuwe verificatie op.
KvK: Sturen we per post.

Ik wacht nog steeds.
Op Kafka? Op de KvK? (klinkt bijna hetzelfde) Op Godot? Computer says no?

Ineke Buijs

DEEL DIT OP

2 gedachten over “KAFKA EN GODOT OP 2 HOOG”

  1. Heb je al bericht van de Belastingdienst én van de KvK dat je de Nationale Gouden Geduld-medaille hebt gewonnen? Nog niet?
    Zou-ie bij de benedenbuuv liggen?
    💪🏽🙏🏽🤞🏽

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel je vraag ->
Kunnen we je helpen?
Je zoekt contact met Power by Peers. We reageren zo snel mogelijk op je bericht.

Let op: Als je de chat start, weten we wat jouw telefoonnummer is. Wij zullen je echter nooit ongevraagd berichten sturen en je nummer nergens opslaan zonder jouw toestemming.